Missie en visie
Onze missie is om een inspirerende en dynamische leeromgeving te bieden waarin kinderen zich ontwikkelen tot betrokken en zelfbewuste wereldburgers. Wij verbinden de binnen- en buitenwereld, waarbij de natuur en de gemeenschap actief deel uitmaken van het leerproces. Door kinderen buiten te laten leren en de natuur binnen te halen, versterken we hun nieuwsgierigheid en intrinsieke motivatie.
Spelen vormt de kern van ons onderwijs en onze opvang. Het helpt kinderen om zelfvertrouwen, creativiteit en veerkracht te ontwikkelen. In een veilige omgeving, waar kinderen zich gezien en gewaardeerd voelen, kunnen zij ontdekken, experimenteren en leren van fouten.
Wij moedigen kinderen aan om vragen te stellen, verbanden te leggen en de wereld om hen heen actief te verkennen. Door samen te werken met ouders, collega’s en de omgeving creëren we een betrokken en ondersteunende gemeenschap. Onze missie is om elk kind de kans te geven zijn of haar talenten te ontdekken, zodat zij met vertrouwen, verwondering en een open blik de toekomst tegemoet gaan.

Buitenstebinnen
Door buitenstebinnen centraal te stellen en de natuur letterlijk en figuurlijk onderdeel te maken van ons kindcentrum, zorgen we voor een dynamische leeromgeving waar kinderen leren met hoofd, hart en handen. Zo groeien ze op tot betrokken, zelfbewuste wereldburgers die hun plek in de wereld kennen en waarderen.
Buiten naar binnen betekent dat we leren verbinden met de wereld om ons heen. We halen inspiratie uit de natuur, de gemeenschap en de actualiteit. Dit helpt kinderen de wereld om hen heen beter te begrijpen. Binnen ons kindcentrum creëren we een warme en natuurlijke sfeer door gebruik te maken van veel natuurlijke materialen. Deze omgeving ondersteunt rust en focus, terwijl het de verbinding met de buitenwereld versterkt
Binnen naar buiten benadrukt dat wat kinderen leren, ook impact heeft buiten de muren van ons kindcentrum. We stimuleren hen om wat ze geleerd hebben toe te passen in hun eigen omgeving buiten ons kindcentrum. Door het gebruik van buitenspeelplekken, buitenlokalen en buitenleerplekken maken we de natuur en onze omgeving actief onderdeel van ons leren. Het buitenspelen, buiten werken en buiten lesgeven vormen een prominent onderdeel van ons aanbod.
Hoe doen we dit bij de opvang?
De natuur en de omgeving zijn een actief onderdeel van de opvang. Buiten maken we gebruik van verschillende elementen zoals verschillende ondergronden (steen, houtsnippers, zand), een moestuin en boomstammen om te klimmen. Hier worden de zintuigen geprikkeld, talenten ontdekt en leren kinderen spelenderwijs om zichzelf en de wereld om hen heen te begrijpen. Binnen onze opvangruimtes creëren we een warme en natuurlijke sfeer door gebruik te maken van veel natuurlijke materialen. Dit ondersteunt rust en focus, terwijl het de verbinding met buiten versterkt.
Buitenspelen is bij ons vanzelfsprekend. Ongeacht het weer gaan we elke dag naar buiten. Regen, wind of zon, elk weertype biedt nieuwe leer- en ontdekkingsmogelijkheden. Het tikken van de regen, het voelen van de wind en het ervaren van de wisselende seizoenen helpen kinderen om de wereld om hen heen beter te begrijpen. Buitenspelen daagt uit, inspireert en biedt rust.
We stimuleren kinderen om hun eigen weg te vinden. We bieden uitdagende speelmogelijkheden die aansluiten bij hun unieke talenten en interesses. Door buiten de gebaande paden te treden, ruimte te bieden voor creativiteit en zoveel mogelijk aan te sluiten bij het spel van de kinderen, maken we het leren betekenisvol.
Risicovol spel draagt bij aan het vergroten van het zelfvertrouwen van kinderen. Door te klimmen, balanceren en springen leren kinderen risico’s inschatten, hun grenzen ontdekken en ervaren hoe ze zichzelf kunnen opvangen als het misgaat. Door bewegend leren aan te moedigen en de vrije bewegingsontwikkeling van jongs af aan te stimuleren, ondersteunen we de motorische en cognitieve ontwikkeling van kinderen.
We bieden een omgeving die uitdaagt en stimuleert. Een plek waar kinderen zich veilig voelen om nieuwe dingen te proberen, zichzelf te zijn en zich te verwonderen. Zo leggen we een stevige basis voor een ontdekkende houding, liefde voor de natuur en het vertrouwen om de wereld tegemoet te treden.
Hoe doen we dit bij het onderwijs?
Onze manier van lesgeven is gebaseerd op de wisselwerking tussen binnen en buiten. We halen de buitenwereld naar binnen en brengen het klaslokaal actief naar buiten, zodat leren een betekenisvol proces wordt. Buiten leren en werken is bij ons vanzelfsprekend
We geven onder andere les vanuit thematisch en ervaringsgericht leren. Dit betekent dat we vakken en leerdoelen verbinden aan de echte wereld, zodat kinderen ontdekken waarom iets belangrijk is. De omgeving als leerplek maakt de lesstof concreet en betekenisvol. Zo wordt een les geschiedenis levendig door bijvoorbeeld oude gebouwen in de omgeving te onderzoeken, terwijl een biologieles over ecosystemen tot leven komt door insecten en planten in de buitenruimte te bestuderen. Aardrijkskunde krijgt meer diepgang wanneer kinderen zelf het landschap in kaart brengen en waterstromen observeren en een taalles krijgt betekenis door verhalen te schrijven na zo’n ontdekkingstocht buiten.
Gezondheid en welzijn zijn onlosmakelijk verbonden met ons onderwijs. Buiten werken draagt bij aan meer concentratie en een natuurlijke afwisseling tussen inspanning en ontspanning. De buitenruimte biedt een gezonde omgeving waarin kinderen zich vrij kunnen bewegen en opladen, wat hun leerprestaties en welzijn ten goede komt.
Onze klaslokalen weerspiegelen onze visie. We gebruiken natuurlijke materialen en een rustige inrichting die de concentratie bevordert en de verbinding met de natuur versterkt. De diverse leerplekken zorgen ervoor dat kinderen op verschillende manieren kunnen werken en leren, zowel binnen als buiten.
Spelen
Spelen is de manier waarop kinderen de wereld ontdekken, zichzelf leren kennen en zich ontwikkelen. Het gaat niet om de eindbestemming, maar om het proces: het durven proberen, ervaren en groeien. Door te spelen leren kinderen niet alleen nieuwe vaardigheden, maar ook wie ze zijn, wat energie geeft en waar hun talenten liggen.
Spelen prikkelt de intrinsieke motivatie en zorgt voor leerplezier, betrokkenheid en een gevoel van eigenaarschap. In het spel ontstaan experimenten, nieuwe ideeën en creatieve oplossingen. Fouten maken mag, sterker nog, het is een essentieel onderdeel van leren. Door ruimte te geven aan eigen initiatief en spontaniteit, ontwikkelen kinderen veerkracht en zelfvertrouwen.
Fysiek spel, vooral buitenspelen, is daarbij onmisbaar. Rennen, klimmen en balanceren verbeteren niet alleen de motoriek en conditie, maar dragen ook bij aan de algehele gezondheid en het welzijn van kinderen. Buiten spelen biedt vrijheid, frisse lucht en de ruimte om op een natuurlijke manier grenzen te verkennen en samen te werken.
In ons kindcentrum is spelen niet iets wat ‘erbij’ komt, maar vormt het de kern van hoe kinderen groeien. We creëren een omgeving waarin ontdekken, fantaseren en samenwerken vanzelfsprekend zijn. Zo zorgen we ervoor dat kinderen zich met plezier ontwikkelen en een stevige basis leggen voor een leven lang leren.
Veilig
Een veilige omgeving is de basis voor groei en ontwikkeling. Kinderen kunnen pas met vertrouwen de wereld ontdekken als ze zich gezien, gehoord en gewaardeerd voelen. Door terug te gaan naar de basis – een fundament van respect, betrokkenheid en vertrouwen – creëren we een omgeving waarin elk kind zichzelf mag zijn en nieuwe uitdagingen durft aan te gaan.
Veiligheid betekent niet alleen fysieke bescherming, maar ook emotionele en sociale geborgenheid. Kinderen leren dat ze niet alleen verantwoordelijk zijn voor zichzelf, maar ook voor elkaar en de gemeenschap. We stimuleren actief luisteren, respectvolle communicatie en gezamenlijke besluitvorming, zodat ze ervaren dat hun stem telt en ze een bijdrage kunnen leveren.
Binnen ons kindcentrum werken we aan een cultuur waarin iedereen wordt gezien en verschillen worden omarmd. We leren kinderen hoe ze zelf conflicten kunnen oplossen, hoe ze verdraagzaam en open met anderen omgaan en hoe ze in een democratische gemeenschap samenwerken. Zo ervaren ze dat veiligheid niet alleen iets is wat je ontvangt, maar ook iets waaraan je bijdraagt.
De veilige, stevige basis geeft kinderen de vrijheid om zichzelf te ontdekken, vol energie en nieuwsgierigheid nieuwe ervaringen aan te gaan en met een open blik naar de wereld te kijken.
Ontdekken
Kinderen ontdekken de wereld door nieuwsgierig te zijn, vragen te stellen en verbanden te leggen. Dit doen ze niet alleen, maar samen met anderen en onder begeleiding van volwassenen die hen uitdagen en ondersteunen. Door een sterke basis te bieden, zorgen we ervoor dat kinderen met vertrouwen en openheid op onderzoek uitgaan. Ze leren dat ontdekken niet alleen gaat om het vinden van antwoorden, maar ook om het stellen van de juiste vragen.
Binnen ons kindcentrum brengen we de wereld naar binnen en maken we van buiten een verlengde leer- en speelomgeving. We werken thematisch en waar mogelijk integraal, zodat kinderen leren in samenhang en verbanden zien tussen verschillende vakgebieden. Dit maakt leren betekenisvol en relevant. Door ruimte te geven aan eigen leervragen stimuleren we eigenaarschap en intrinsieke motivatie. Kinderen krijgen de kans om vanuit hun interesses op zoek te gaan naar kennis en vaardigheden, waarbij ze leren samenwerken, onderzoeken en reflecteren.
Ontdekken is niet alleen iets wat in een boek of in het kindcentrum gebeurt, maar juist in de echte wereld. Door hen actief in contact te brengen met de samenleving, de natuur en actuele thema’s, laten we kinderen ervaren hoe leren en de wereld om hen heen met elkaar verbonden zijn. Zo ontwikkelen ze een onderzoekende houding, waarmee ze met een open blik en een nieuwsgierige geest hun toekomst tegemoet gaan.
Verbinden
Leren en ontwikkelen doe je samen. Door verbinding te maken met anderen – kinderen, ouders, collega’s en de omgeving – creëren we een betrokken sfeer waarin iedereen zich gehoord voelt. In ons kindcentrum werken we actief aan sterke relaties tussen kind, ouders en school. Samen vormen we een driehoek waarin we elkaar versterken en ondersteunen, met als gezamenlijk doel de optimale ontwikkeling van het kind.
Ouders spelen hierin een essentiële rol. We zien hen als gelijkwaardige partners die, samen met het kindcentrum, betrokken zijn bij het leerproces. Door open communicatie, wederzijds vertrouwen en gezamenlijke verantwoordelijkheid zorgen we ervoor dat kinderen zich gezien en gesteund voelen, zowel thuis als op het kindcentrum. We moedigen ouders aan om actief mee te denken en bij te dragen aan een inspirerende leeromgeving.
Verbinden betekent ook dat we binnen ons kindcentrum van en met elkaar leren. Alle kindcentrum medewerkers en kinderen werken samen, delen kennis en inspireren elkaar. We creëren een cultuur waarin samenwerking vanzelfsprekend is en waarin iedereen een waardevolle bijdrage levert aan de ontwikkeling van de ander.
Daarnaast zoeken we actief de verbinding met de omgeving. We halen de wereld het kindcentrum in en brengen het kindcentrum naar buiten. Door samen te werken met lokale organisaties, bedrijven en instellingen, maken we leren betekenisvol en laten we kinderen ervaren hoe ze onderdeel zijn van een bredere samenleving. Deze betrokkenheid met de wereld om hen heen helpt hen om zich te ontwikkelen tot verantwoordelijke en betrokken burgers.
Door verbindingen te versterken binnen en buiten ons kindcentrum, bouwen we samen aan een krachtige leer- en leefgemeenschap waarin ieder kind zich optimaal kan ontwikkelen.